Haiti dus - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Nico Beentjes - WaarBenJij.nu Haiti dus - Reisverslag uit Drachten, Nederland van Nico Beentjes - WaarBenJij.nu

Haiti dus

Door: Nico Beentjes

Blijf op de hoogte en volg Nico

07 Juni 2010 | Nederland, Drachten

Haïti dus.
Daar is zat werk te doen, ook met homeopathie. De bedoeling is dat PC305z, het middel tegen het Post Traumatisch Stress Syndroom (PTSS) veroorzaakt door natuurrampen, dat Peter Chappell heeft ontwikkeld, daar een groot verschil gaat maken. Volgens zeggen heft het in de meeste gevallen het syndroom binnen 24 uur op. Harry, die er in februari was, zag dat bevestigd in de praktijk. Hartkloppingen, slecht slapen, angst, duizeligheid en hopeloosheid waren heel snel verdwenen. De mensen konden hun leven weer oppakken en zich concentreren op het hier en nu en de taken die ze te doen stonden. De wederopbouw zal sowieso lang duren, maar als de mensen niet goed functioneren duurt het nog veel langer. Natuurlijk is er veel verdriet, wat wil je als je dierbaren bent verloren. Ik geloof niet dat dat zo snel zal verdwijnen, maar wat ik wel heb begrepen is dat het verwerkingsmechanisme weer aan de gang gaat, mensen komen uit hun verlamming, er verandert iets waardoor de eerste stap naar acceptatie gezet wordt.
In mijn rugzak zitten 200 druppelflesjes. Elk flesje is goed voor de behandeling van minstens 100 mensen, de meesten hebben maar één dosis nodig om het proces in gang te zetten, dus 20.000 mensen zouden er in principe van kunnen profiteren – als we ze tenminste kunnen bereiken. Harry had al wat contacten gelegd, daar ga ik op voortborduren. Ik heb een aanbevelingsbrief voor een bisschop bij me, en als het goed is kom ik op die manier in contact met 40 priesters die het middel al verstrekt hebben aan mensen in tentenkampen. Mijn taak is die priesters op te snorren, ze naar hun bevindingen te vragen en zorgen dat ze een verse voorraad druppels krijgen. Ter plekke zal ik de druppels bereiden, de flesjes zijn nu nog leeg, maar ik heb een beetje jonge jenever bij me om pilletjes in op te lossen en het middel een stap dóór te potentiëren. Als de borrel op is, zal ik me van locale rum moeten bedienen. Ik heb wat documentatiemateriaal en gebruiksaanwijzingen bij me, die ik kan kopiëren. Op schoot heb ik een vers aangeschaft minicompjoetertje, dan kan ik schrijven waar en wanneer ik wil, zonder virussen, want in Afrika had ik daar nog al eens last van, de programmatuur van mijn camera en de USB-stick wel te verstaan. Verder staan er twee video´s in, over PC1 (het aids-middel) en PC240m (het malariamiddel), dus die kan ik dan naar believen tonen. Malaria schijnen ze gelukkig niet te hebben, maar Aids is er vanaf het eerste uur. Wie weet kan ik iemand overtuigen het te gaan gebruiken.
Het ligt in mijn bedoeling ook een eigen netwerk te ontwikkelen, zo weet ik van een weeshuis met kinderen die HIV-besmet zijn. Ik heb van Peter zelf nog wat contacten gekregen en verder verwacht ik op straat van alles tegen te komen – zoals gebruikelijk als ik op reis ben.
Voor de volledigheid, maar niet voor de aardigheid: Ik vind het mijn plicht iedereen die dit leest er op te attenderen dat je op het internet een heleboel bagger over mij vindt als je m’n naam intoetst als zoekterm. Iets van de bond tegen kwakzalverij en nog een artikel in de Haagse Post, geloof ik. Ik heb me er niet zeer in verdiept, daarvoor was het me veel te negatief en venijnig, maar de strekking was me wel duidelijk: Nico Beentjes is onverantwoordelijk bezig en kunnen we hem asjeblieft z’n paspoort niet afpakken. Ik wil daar bijvoegen dat degenen die dat geschreven hebben denken dat klassieke homeopathie grote flauwekul is, dus vanuit die hoek bekeken hebben ze wel gelijk als ze me willen verhinderen voorbij het derde klaphek te gaan. Maar ik zou personen die over mij schrijven en reageren op mijn “Waar ben jij nu?” dagboek willen vragen dat niet anoniem te doen en allereerst bij mij persoonlijk aan te kloppen als iets hun niet zint. Ik ben hélemaal voor de open dialoog.
Wel, de trein komt in de buurt van Amersfoort. Ik zal overnachten bij mijn lieve vrienden Miesje en Rein in Vijfhuizen, en dan morgen de bus naar schiphol pakken. Eerst vlieg ik naar Boston, dan al snel naar Miami, maar daar moet ik een nachtje wachten voor ik naar Port au Prince zal vliegen. Als het goed is wordt ik opgewacht door Johnny, een haïtiaan die Harry ook al van dienst was.
Vraag: Ik ben op zoek naar financiële steun, want de baan bij de MOS heb ik niet meer. Als iemand mij wil helpen, ik zou het heel fijn vinden als iedereen die dit leest een kleine duit in het zakje wil doen. De naam van dat zakje is: Nico Beentjes, Drachten, ASN bank 70 73 11 470, onder vermelding van “Haïti”. Ik hou jullie op de hoogte zodat jullie precies weten waar het geld terecht komt. Mijn ideale vorm van ontwikkelingswerk is: Mensen leren zichzelf te leren helpen. Ik geloof dat deze missie daar in ultieme mate aan voldoet. Er komt nog meer, dus blijf lezen.

  • 10 Juni 2010 - 12:27

    Anita, Moeder Van 5:

    Ha die Nico wat leuk om wat van je te horen en te lezen. Was erg benieuwd wat je nu deed/doet dus helaas geen baan meer bij MOS. Je bent nu dus aan het reizen, mensen helpen en het zien van de wereld, wow een hele uitdaging. Hoop weer wat van je te horen en een hele goede reis, groetjes Anita (spel en doe, o.a. moeder van Romy en Sven.

  • 10 Juni 2010 - 12:29

    Henk:

    Hoi Nico,

    Heel veel succes op je missie!
    Hartelijke groet (ook namens Pauline en Susanne)

  • 10 Juni 2010 - 14:22

    Bonjour Nico,:

    A nouveau en voyage ? C'est super ! Tu as une nouvelle mission bien interessante. J'espere que tu pourras aider beaucoup de gens en Haiti, et que tu vas en profiter pour parler beaucoup francais !
    Je suis contente d'avoir de tes nouvelles. Prends aussi bien soin de toi et nous t'embrassons tres amicalement.
    Joelle, Anton et Maxim
    (spel-doe De Skammel)

  • 10 Juni 2010 - 14:49

    Dick Dijk:

    Nico

    Dank voor je update. Ik hoop dat je mijn "tips" nog ontvangen hebt. Veel succes en doe voorzichtig. Probeer zoveel mogelijk met een "local" op te trekken die ook het creools beheerst.

    Groetjes
    Dick

  • 10 Juni 2010 - 15:21

    Ans:

    Ha Nico, wat leuk om te lezen welke plannen je dit jaar hebt!
    Dacht vandaag nog aan je..wens je veel succes, geluk en pas goed op jezelf.
    Ik blijf je volgen.

    dikke kus

  • 10 Juni 2010 - 15:40

    Maria Landman:

    He nikki

    Voor geld moet je ook de IBAN code en de Swift code van de bank nodig.

    verder:houd moed en zet 'm op

  • 10 Juni 2010 - 17:58

    Michiel Groenewegen:

    Hoi Nico
    Je maakt mij altijd een beetje stil met je onvoorwaardelijke belangeloze inzet en betrokkenheid met die zaken waar je voor wilt gaan, ga voorlopig zo door.
    Bon voyage
    Bon courage

  • 13 Juni 2010 - 18:01

    Leonie:

    Hoi Nico,
    Jeetje je bent er al. Ik wilde je vandaag nog bellen over het een en ander. Maar je bent al weg en met je missie bezig. Ik vind je kanjer, ik zal je missen en ik steun je met €5,- per week. Enne de boontjes komen al op, massaal! Als je terug bent zal ik je een heerlijk maaltje langs brengen.

    Het gaat je goed, Nico. Succes met al je belevenissen en vergeet ook niet de genieten van deze bijzondere tijd. Ik stuur je goede energie en zie uit naar al je verhalen. Pas goed op je zelf.
    x Leonie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nico

Actief sinds 02 Juni 2009
Verslag gelezen: 545
Totaal aantal bezoekers 58593

Voorgaande reizen:

08 Juni 2010 - 06 Juli 2010

Het aardbevingstrauma in Haiti

05 Juli 2009 - 07 Augustus 2009

Een nieuw middel tegen Aids

Landen bezocht: